Ondersteboven – Review

Marianne Kimmel laat in haar debuutroman "Ondersteboven" op indringende wijze de verwoestende impact van seksueel misbruik zien. Het unieke aspect van dit boek is dat zowel het slachtoffer, een zevenjarig meisje, als de dader hun kant van het verhaal vertellen.
Met moedige diepgang en inzicht kruipt Kimmel in de huid van beide personages, waarbij ze ook een genuanceerde kijk op daders belicht. Dit confronterende en hartverscheurende boek is een ode aan alle slachtoffers en biedt hoop op beter begrip en aanpak van seksueel misbruik.
Bij reservering van het boek ontvang je het speciaal opgenomen liedje "Als ze als kind" en een unieke boekenlegger. Dit is het meest uitdagende boek van het jaar, aldus bestsellerauteur Christine Pannebakker..
7.1Expert Score

7.5
6
6
8.1
6.6
6.3
9
30-07-2023 | Online Sentiment
Wat zegt het internet? Het boek wordt over het algemeen positief ontvangen, met enkele lezers die het als emotioneel en heel helder beschrijven. Het wordt ook geprezen om zijn eerlijkheid en puurheid, en wordt beschouwd als een belangrijk en taboedoorbrekend boek over seksueel misbruik. Sommige lezers vinden het echter te indringend en denken dat het mogelijk triggers kan veroorzaken voor sommige mensen. Al met al is het een indringend boek dat krachtige emoties oproept, maar dat stevigheid en openheid vereist van de lezer.
  • Emotioneel
  • Heel helder
  • Eerlijk
  • Puur
  • Recht door zee
  • Inzicht in 2 kanten van seksueel misbruik
  • Te indringend
  • Echt niets negatiefs !
.

De schrijfstijl van Ondersteboven: rauw, eerlijk en confronterend.

Marianne Kimmel maakt indruk met haar debuutroman “Ondersteboven”. De schrijfstijl is rauw, eerlijk en confronterend, wat perfect past bij het thema van seksueel misbruik. Kimmel neemt de lezer mee in het verhaal door het te vertellen vanuit zowel het perspectief van het slachtoffer als de dader. Dit zorgt voor een unieke en intense leeservaring. Hierdoor krijgen literatuurliefhebbers een diepgaande inkijk in de psyche van zowel slachtoffers als daders van seksueel misbruik. De schrijfstijl van Kimmel weet de emoties en de complexiteit van het onderwerp op een meeslepende manier over te brengen, waardoor het boek aantrekkelijk is voor een breed publiek en literatuurliefhebbers zal aanspreken.

Het lezen van “Ondersteboven” vraagt om moed. Marianne Kimmel schuwt geen enkel taboe en durft de lezer diep in de wereld van seksueel misbruik te trekken. Of je nu zelf slachtoffer bent, iemand kent die misbruik heeft meegemaakt, hulpverlener bent of gewoon meer wilt weten over het onderwerp, dit boek zal je raken. Het is een eerlijk en oprecht relaas van een klein meisje en haar dader, die je meenemen in hun traumatische ervaringen. De moed die Kimmel heeft getoond om dit verhaal te schrijven, verdient respect en het lezen van haar boek zal andere slachtoffers steunen en een hart onder de riem steken. Het is een ode aan hun kracht en doorzettingsvermogen.

Marianne Kimmel heeft met “Ondersteboven” een genuanceerde kijk op daders van seksueel misbruik willen geven. Ze laat zien dat daders niet alleen monsters zijn, maar ook belangrijke mensen in het leven van hun slachtoffers. Deze nuance maakt de dynamiek van seksueel misbruik des te complexer en vraagt om openheid van beide kanten. Kimmel hoopt dat haar boek bijdraagt aan een betere aanpak van het probleem en aan meer begrip voor de daders. Dit is een gedurfde en belangrijke boodschap, die zowel slachtoffers als daders ten goede zal komen. Door haar genuanceerde kijk op daders worden zij gezien als mensen, en niet alleen als schuldigen. Dit maakt “Ondersteboven” een waardevolle bijdrage aan het literaire landschap en zal literatuurliefhebbers zeker aanspreken.

.

Slachtoffers en daders verenigd.

In haar debuutroman Ondersteboven weet Marianne Kimmel de complexiteit en vernietigende impact van seksueel misbruik op een indrukwekkende manier te presenteren. Wat de roman uniek maakt, is dat het verhaal wordt verteld vanuit zowel het perspectief van een zevenjarig slachtoffer als dat van de dader zelf. Kimmel heeft jarenlang aan dit verhaal gewerkt om het volledig te kunnen ontwikkelen. Het feit dat ze zich in de gedachtenwereld van zowel het slachtoffer als de dader heeft weten te verplaatsen, toont haar schrijverschap en haar vermogen om betrokkenheid te creëren bij de lezer. Het is een uitdaging om de gedachten en gevoelens van beide personages te begrijpen en te ervaren, maar het is een noodzakelijke reis om een compleet begrip te krijgen van de dynamiek van seksueel misbruik.

Om het boek Ondersteboven te lezen, is moed vereist. Of je nu zelf misbruik hebt meegemaakt, iemand kent die dat heeft meegemaakt, een hulpverlener bent die beter wil begrijpen, worstelt met seksuele gevoelens voor kinderen of gewoon meer wilt weten over het onderwerp, het vereist moed om jezelf onder te dompelen in het verhaal van een klein meisje en haar dader. De betrokkenheid die je toont door het lezen van dit boek zal zowel slachtoffers van seksueel misbruik raken als steunen. Het is een daad van solidariteit en dankbaarheid namens hen.

Marianne Kimmel benadrukt het belang van een genuanceerdere kijk op daders van seksueel misbruik, omdat zij meer zijn dan alleen monsters. Ze zijn ook belangrijke personen in het leven van hun slachtoffers en er kan naast pijn ook liefde zijn voor de daders. Deze dynamiek maakt het probleem van seksueel misbruik zo complex en vereist openheid van beide kanten om het beter te kunnen aanpakken. Het is dankzij de inspanningen van Kimmel en lezers zoals jij dat er meer begrip en mededogen ontstaat voor daders, terwijl slachtoffers geholpen worden door een meer genuanceerde kijk op hun ervaringen. Door het betrokken zijn bij dit verhaal draag je niet alleen bij aan het vergroten van bewustzijn, maar geef je ook slachtoffers en daders een stem en erkenning als mens.

Dus, als je het boek Ondersteboven reserveert, krijg je niet alleen een onvergetelijke leeservaring, maar ook een speciaal opgenomen liedje en een prachtige boekenlegger. Maar nog belangrijker is dat je bijdraagt aan een groter begrip en bewustzijn rondom seksueel misbruik. Dit boek heeft het potentieel om levens te veranderen en degenen die betrokken zijn geweest bij seksueel misbruik te steunen. Het is een uitdagend boek dat je als lezer niet loslaat en je na het lezen ervan nog lang zal bijblijven.

Personages-zijaanzicht1
.

Ondersteboven: Een intens kijkje achter misbruik.

In het debuutroman “Ondersteboven” van Marianne Kimmel wordt de kracht van seksueel misbruik op een unieke en verwoestende manier verteld. Het verhaal wordt zowel vanuit het perspectief van een zevenjarig meisje als van haar dader verteld. Deze bijzondere aanpak zorgt ervoor dat de lezer een diepgaand inzicht krijgt in de complexe dynamiek van seksueel misbruik. Het is duidelijk dat Kimmel veel tijd en moeite heeft gestoken in het schrijven en perfectioneren van dit verhaal, wat resulteert in een intens en confronterend leesproces.

Het lezen van “Ondersteboven” vereist moed, met een hoofdletter M. Of je nu zelf misbruik hebt meegemaakt, iemand kent die dat heeft, een hulpverlener bent die meer wil begrijpen, worstelt met seksuele gevoelens voor kinderen, of gewoon meer over het onderwerp wilt weten, het vergt moed om in de wereld van dit boek te stappen. Het geeft een inkijkje in het traumatische leven van een klein meisje en haar dader, en toont betrokkenheid bij alle slachtoffers van seksueel misbruik. Het is een boek dat deze slachtoffers een hart onder de riem steekt en hen laat voelen dat ze niet alleen zijn.

Marianne Kimmel benadrukt het belang van een genuanceerdere kijk op daders van seksueel misbruik. Ze gelooft dat openheid en begrip van beide kanten nodig zijn om het omvangrijke probleem effectief aan te pakken. Daders zijn niet alleen monsters, maar ook belangrijke mensen in het leven van hun slachtoffers. Deze complexe dynamiek maakt het probleem van seksueel misbruik des te ingewikkelder. Door het bieden van een meer genuanceerde kijk op daders, helpt dit boek niet alleen de slachtoffers, maar ook de daders zelf, om als mens gezien te worden. Het is een oproep tot een bredere visie en een stap in de richting van een effectieve aanpak van dit probleem.

.

Diepgravende thema’s in een onthullend boek.

In haar debuutroman Ondersteboven toont Marianne Kimmel op indringende wijze hoe complex en verwoestend de impact van seksueel misbruik kan zijn, vooral wanneer de dader een familielid is en emotioneel dichtbij staat, zoals een vader, opa of neef. Wat dit boek uniek maakt, is dat het seksueel misbruik wordt belicht vanuit zowel het perspectief van een zevenjarig meisje als van haar dader. Het idee voor dit verhaal kwam negen jaar geleden bij Kimmel op, en gedurende die tijd heeft ze eraan gewerkt om het verhaal te schrijven en te perfectioneren. Dit proces was intens en confronterend, waarbij ze niet alleen in de huid van haar eigen innerlijke kind moest kruipen, maar ook in die van andere kinderen die seksueel misbruikt worden. Bovendien heeft ze zich verdiept in de gedachtewereld van pedofielen en meer inzicht gekregen in de strijd die zij voeren met hun seksuele gevoelens voor kinderen. Hierdoor heeft Ondersteboven thema’s diepgaand en op een relevante manier kunnen behandelen.

Het lezen van Ondersteboven vereist moed, met een hoofdletter M. Het kan zijn dat je zelf misbruik hebt meegemaakt of iemand kent die dat heeft doorgemaakt. Misschien ben je een hulpverlener die probeert seksueel misbruik beter te begrijpen. Het kan ook zijn dat je zelf worstelt met seksuele gevoelens voor kinderen of iemand kent die dat doet. Of misschien ben je gewoon nieuwsgierig naar dit onderwerp en wil je er meer over leren. Wat je situatie ook is, het lezen van dit boek vraagt om moed. Je moet je kunnen verplaatsen in het perspectief van een klein meisje en haar dader, die beiden een kijk geven op hun traumatische leven. Het tonen van deze betrokkenheid zal alle slachtoffers van seksueel misbruik raken en hen steunen. Dus bedankt, mede namens hen, voor het lezen van dit boek.

Marianne is ervan overtuigd dat een genuanceerdere kijk op daders het wijdverbreide probleem van seksueel misbruik ten goede zal komen. Daders zijn namelijk meer dan alleen monsters. Ze spelen vaak ook een belangrijke rol in het leven van hun slachtoffers en er kan naast pijn ook liefde voor hen zijn. Het is deze complexiteit die seksueel misbruik zo ingewikkeld maakt. Het is daarom van cruciaal belang dat er openheid komt vanuit beide kanten om dit probleem effectiever aan te kunnen pakken. Daarom wordt er namens de slachtoffers dank uitgesproken voor het bieden van een meer genuanceerde kijk op daders. Ook de daders zelf worden bedankt, omdat zij misschien door jouw ogen iets meer als mens gezien kunnen worden. Het boek Ondersteboven draagt op deze manier bij aan een beter begrip van alle betrokkenen bij seksueel misbruik.

Naast het aangrijpende verhaal zelf, biedt het boek Ondersteboven speciale extra’s voor degenen die het boek reserveren. Zo ontvang je het liedje ‘Als ze als kind’, dat exclusief voor dit boek is opgenomen door Karin Bloemen en Mandy Sleijpen. Dit liedje complementeert het verhaal en creëert een nog intensere beleving. Daarnaast ontvang je een bijpassende en unieke boekenlegger die als een blijvende herinnering aan dit belangrijke boek kan dienen. Reserveer daarom nu het boek Ondersteboven en beleef dit uitdagende verhaal dat je als lezer niet meer loslaat.

.

Seksueel misbruik verbeeld, moedig en genuanceerd.

Marianne Kimmel maakt met haar debuutroman “Ondersteboven” een onmiskenbaar sterke indruk in het genre van boeken over seksueel misbruik. Ze betreedt dit genre met moed en vastberadenheid, en laat zien hoe ingewikkeld en verwoestend de impact van dit onderwerp kan zijn. Haar keuze om het verhaal vanuit twee perspectieven te vertellen – dat van het slachtoffer en dat van de dader – is zowel gedurfd als effectief. Hiermee onderscheidt Kimmel zich van andere bekende auteurs in het genre, die vaak maar één kant van het verhaal belichten. Haar debuut getuigt van diepe empathie en inlevingsvermogen, waardoor ze zich zonder twijfel kan meten met de groten in het vak.

Het lezen van “Ondersteboven” vereist onmiskenbaar moed, met een hoofdletter M. Het is een boek dat je confronteert met het rauwe en pijnlijke onderwerp van seksueel misbruik. Marianne Kimmel daagt haar lezers uit om in de huid te kruipen van de personages, om hun trauma’s en worstelingen van dichtbij mee te maken. Dat vergt niet alleen moed van de lezer, maar ook van de schrijver. Kimmel laat zien dat ze bereid is om de grenzen van het genre te verleggen en de diepste lagen van het menselijk bestaan te verkennen. Met haar moedige aanpak en haar vermogen om de lezer recht in het hart te raken, weet ze zich te meten met de meest vooraanstaande auteurs in het genre.

Wat Marianne Kimmel onderscheidt van andere bekende auteurs in het genre van boeken over seksueel misbruik, is haar genuanceerde kijk op daders. In plaats van hen te veroordelen als monsters, portretteert ze hen als complexe personages die naast hun verwerpelijke daden ook emoties van liefde en belangrijkheid kunnen ervaren. Door openheid te stimuleren vanuit beide kanten – zowel de kant van slachtoffers als die van daders – draagt ze bij aan een beter begrip en een effectievere aanpak van dit omvangrijke probleem. Haar genuanceerde benadering is verfrissend en waardevol, en plaatst haar in het rijtje van auteurs die een positieve verandering willen bewerkstelligen.

.

De rauwe realiteit van misbruik.

Ondersteboven is een debuutroman van Marianne Kimmel die op indringende wijze de verwoestende kracht van seksueel misbruik laat zien. Het unieke aan dit boek is dat het verhaal wordt verteld vanuit zowel het perspectief van het zevenjarige slachtoffer als van de dader. Het schrijfproces was intens en confronterend voor de auteur, die zich in de huid van beide personages moest verplaatsen. Het resultaat is een roman die zowel inzicht en begrip biedt voor slachtoffers als voor de strijd die daders ervaren met hun seksuele gevoelens voor kinderen. Deze genuanceerde kijk op daders draagt bij aan een beter begrip van het complexe probleem van seksueel misbruik.

Het lezen van Ondersteboven vereist moed. Het vraagt om moedige lezers die zich durven verplaatsen in het leven van een slachtoffer en hun daders. Of je nu zelf misbruik hebt meegemaakt, iemand kent die dit heeft meegemaakt, een hulpverlener bent die het onderwerp beter wil begrijpen, of gewoon meer wilt weten over seksueel misbruik, dit boek zal je raken. Het inlevingsvermogen dat nodig is om dit boek te lezen, zal alle slachtoffers van seksueel misbruik steunen en bemoedigen. Het is een uiting van betrokkenheid en dankbaarheid namens hen.

Marianne Kimmel is ervan overtuigd dat een genuanceerdere kijk op daders kan bijdragen aan een betere aanpak van seksueel misbruik. Daders zijn meer dan alleen monsters, ze zijn ook belangrijke personen in het leven van hun slachtoffers en er kan naast pijn ook liefde voor hen zijn. Het is deze complexiteit die het probleem van seksueel misbruik zo moeilijk maakt en waarvoor openheid aan beide kanten nodig is. Het boek Ondersteboven draagt bij aan deze nuance en biedt slachtoffers een meer begripvolle benadering en daders de kans om gezien te worden als mensen.

.

Gedurfd debuut over de waarheid van seksueel misbruik.

Het debuut van Marianne Kimmel, Ondersteboven, is verfrissend en baanbrekend in zijn benadering van het onderwerp seksueel misbruik. Wat dit boek zo uniek maakt, is dat het verhaal wordt verteld vanuit zowel het perspectief van het slachtoffer, een zevenjarig meisje, als van de dader zelf. Dit onconventionele perspectief biedt de lezer een diepgaand inzicht in zowel de emotionele impact van het misbruik op het slachtoffer als de psychologische complexiteit van de dader. Marianne Kimmel heeft met haar debuutroman een nieuwe dimensie toegevoegd aan de literatuur over seksueel misbruik.

Het lezen van Ondersteboven vereist moed en veerkracht. Het onderwerp is rauw en confronterend, en het is niet makkelijk om jezelf in de wereld van het slachtoffer en de dader te verplaatsen. Maar juist deze moeilijkheid maakt het boek zo aangrijpend en krachtig. Het dwingt de lezer om diep na te denken over de complexiteit van seksueel misbruik en de gevolgen ervan voor alle betrokkenen. Het is een eerlijk en gedurfd boek dat een belangrijke bijdrage levert aan het begrip en de bewustwording rondom dit gevoelige onderwerp.

Wat Ondersteboven echt onderscheidt van andere literatuur over seksueel misbruik is de genuanceerde kijk op daders. Marianne Kimmel erkent dat daders niet alleen monsters zijn, maar dat ze ook belangrijke mensen kunnen zijn in het leven van hun slachtoffers. Deze nuance is van groot belang om het probleem van seksueel misbruik effectiever aan te kunnen pakken. Door openheid en begrip aan beide kanten te bevorderen, kunnen we een stap dichter bij het vinden van oplossingen komen. Ondersteboven draagt bij aan dit proces door zowel de slachtoffers als de daders een stem te geven en daarmee een grotere bewustwording te creëren.

Met haar debuutroman Ondersteboven heeft Marianne Kimmel een prachtig stuk literatuur gecreëerd dat niet alleen vernieuwend en onderscheidend is, maar ook een belangrijk gesprek op gang brengt over seksueel misbruik. Door haar moedige benadering en genuanceerde kijk, biedt ze de lezers een unieke en aangrijpende ervaring die nog lang bijblijft. Dit boek is een absolute aanrader voor iedereen die bereid is de confrontatie aan te gaan en een dieper begrip te krijgen van de complexiteit van seksueel misbruik.

.

Ondersteboven kopen, ja of nee?

“Ondersteboven” is een verontrustend en heftig boek dat zowel de complexiteit van seksueel misbruik als zijn verwoestende impact op een indrukwekkende wijze weergeeft. Kimmel’s moed om het verhaal te vertellen vanuit zowel het perspectief van het jonge slachtoffer als de dader, zorgt voor een unieke en intense leeservaring die de lezer niet onberoerd zal laten. Dit belangrijke verhaal biedt niet alleen steun aan slachtoffers, maar geeft ook een meer genuanceerd perspectief op daders van seksueel misbruik. Kimmel’s hoop om bij te dragen aan een betere aanpak van dit problematische onderwerp en meer begrip voor alle betrokkenen, maakt dit boek een waardevolle toevoeging aan het literaire landschap.