Hoe het werkt

Hey.. psst, jij daar? Jij bent hier niet met toeval belandt.

Nee nee zeker niet, jij brandt van nieuwsgierigheid en bent hier gekomen om erachter te komen wat onze DHB Index™ nou precies inhoudt.

Nou, pak je popcorn en ga er eens voor zitten. Dat ga ik je hier haarfijn uitleggen!

Een AI-koopassistent

Wat begon als een simpel script dat op basis van een gelimiteerd set factoren producten rangschikte, groeide uit tot een zelflerend brein dat dag en nacht de meestgebruikte webwinkels, review- & vergelijkingssites gebruikt om voor jou én ik de beste producten op een rijtje te zetten.

Ik hoor je al vragen: “Leuk buzzwordje, dat artificial intelligence (vast goed voor de marketing), maar hoe zelflerend is jullie AI-koopassistentje nou werkelijk?”

Goeie vraag, heb ik geen duidelijk antwoord op. Ik ben maar een simpele copywriter.

Nee, geintje natuurlijk 😉

Komt ‘ie, maar wel opletten hé..

Zelflerend = alleswetend

“Kunstmatige intelligentie, oftewel AI, heeft betrekking op de systemen die onze eigen intelligentie nabootsen om taken uit te voeren en die zichzelf tijdens dat proces kunnen verbeteren op basis van de vergaarde informatie.”

Oracle Nederland – 2022

Zo, dat is een mond vol..

Maar in simpelere woorden; een wannabe menselijk brein dat net als jij en ik leert en verbeterd op basis van zijn of haar fouten.

Kijk, en in het geval van het verwerken van grote volumes aan data is een AI weer superieurder (maar niet slimmer!) dan de mens.

Je kunt je dus vast voorstellen dat het doornemen en scannen van miljoenen reviews en grote hoeveelheden consumentendata beter weggelegd is voor een zelfvoorzienend systeem dat met gemak complexe patronen spot in een hooiberg vol informatie.

Persoonlijk zie ik een mens dat niet 123 doen op een doorsnee dinsdagmiddag.

Dus, wat voor data voeren jullie ‘m en wat doet hij ermee?

De rankfactoren van het initiële script zijn we niet vergeten, deze rangschikte per productcategorie op basis van:

  • Het aantal sterren / de algehele beoordeling bij alle aanbieders;
  • Hoeveel er van het product werd verkocht (op populariteit);
  • Hoeveel artikelen en resources er te vinden waren over het product in kwestie;
  • En de prijs in vergelijking tot andere producten in dezelfde niche.

Ja, zoals je ziet klinkt ’t nogal primitief allemaal. Maar het werkte.. ish..?

Totdat we natuurlijk zelf de producten gingen inkopen, toen ging het mis..

Want raad eens?

Een prijs is niet veelzeggend, hoe vaak iets verkocht wordt heeft meer met de marketing te maken & daarnaast zijn online reviews ook niet the end all be all.

Nee nee, zo makkelijk kwamen er niet vanaf.

Hé wat balen..

En hoe hebben jullie dit opgelost?

Nu gebruiken we eigenlijk nog steeds de hiervoor benoemde punten, maar dan wel met een twist – we geven ‘m namelijk een ‘snoepje’ wanneer hij zich goed heeft gedragen.

Precies, net als een hond!

Ohja, en we hebben ‘m natuurlijk de Nederlandse taal laten beheersen om zo het koopsentiment te berekenen (5-point Likert scale van zeer positief tot zeer negatief) 💅

Dit sentiment berekend hij over een verzameling van consumentendata en de reviews van de populairste webwinkels en reviewwebsites (e.g. van Bol.com tot eBay, Amazon, etc.).

En pfoe hé.. daar zit me toch een waarde in.

Samenvattend rangschikt hij nog op de oude manier waarbij elke factor een eigen ‘weging’ heeft.

De populariteit en beoordeling van een product zegt natuurlijk meer dan de prijs. Dit weegt dan ook weer meer mee in de uiteindelijk score.

Nou, gooi er daarnaast nog een complexe koopsentiment-analyse doorheen (die ook zwaarder meeweegt) en je hebt een index waar je u tegen zegt.

Hallo DHB Index™! Of nouja, nog niet helemaal..

Nadat wij de lijst aangestuurd krijgen kopen wij de producten met onze eigen zakcentjes nog in en zodoende (als het product daadwerkelijk goed is) geven wij nog onze eigen cijfers.

Als het product bagger is tikken we ‘m gewoon op z’n vingers (figuurlijk gesproken althans).

Door dit proces is hij nu zelf patronen gaan herkennen, en nu past hij ze toe om ons alleen ’t crème de / het la crème (ha hilarisch!) voor te schotelen.

Momenteel heeft hij onze erkenning niet eens meer nodig.

Wat worden ze snel groot..

Klinkt leuk allemaal maar eerst zien dan geloven

Ja, begrijpelijk. Onthoud wel dat we je uiteindelijk niets verkopen, zie ons als een tussenstop.

Wij doen het onderzoek, jij maakt de beste koop.

Mijn advies is dus; lees onze artikelen en maak een keuze uit één van onze top 5’s – je hebt vast wel iets nodig (anders ben je hier niet).

Achteraf horen wij wel weer van je terug door.. ik zeg maar wat – een review achter te laten op onze Trustpilot-pagina. Goed?

Verder zitten wij ook niet stil en zijn wij ook continu op zoek naar nieuwe datasegmenten en manieren om onze AI-koopassistent nog verder te ontwikkelen.

Je maakt als het ware nog de eerste stadia mee van het consumeren van de toekomst.

Als een echte pionier 👨‍🚀

Dehetbeste.nl
Logo