Ik kom terug – Review

In "Ik kom terug" neemt Adriaan van Dis ons mee in een tragikomische reis door de tumultueuze levens van een moeder en haar schrijvende zoon.
Na jaren van stilte en isolement begint de moeder plotseling te praten, met aarzelende onthullingen over verboden liefde, verraad en drie oorlogen.
Ze verzoekt haar zoon, een romanschrijver, om haar biograaf te worden. Er is echter één voorwaarde: hij moet haar een zachte dood bezorgen. Deze roman portretteert op unieke wijze het heftige bestaan van een vrouw in de vorige eeuw..
6.8Expert Score

7.2
6.3
19-08-2023 | Online Sentiment
Wat zegt het internet?
  • In stukken en brokken geschreven zoals het proces
  • Je kunt je niet echt invoelen
  • Geen minpunten
.

Scherpe kritiek, pure literatuur.
.

Verrijk je geest met woorden.

In de roman “Ik kom terug” van Adriaan van Dis wordt op meeslepende wijze de complexe relatie tussen moeder en zoon belicht. Deze tragikomedie neemt de lezer mee in het turbulente leven van een vrouw die decennialang heeft gezwegen. Plotseling besluit ze te praten tegen haar zoon, en de bekentenissen die volgen zijn verstrengeld met thema’s als liefde, verraad en oorlog. Als romanschrijver heeft de zoon de eer en taak gekregen om zijn moeder te biograferen, maar er is één voorwaarde: hij moet haar een zachte dood bezorgen. Dit bijzondere verhaal geeft een inkijkje in het onvermijdelijke samenspel tussen familie, geheimen en de gedrevenheid van een schrijver.

De Nederlandse literatuur kent vele gerenommeerde auteurs die met hun werken een blijvende indruk achterlaten. In “Ik kom terug” ontmoeten we de inmiddels bekroonde auteur Adriaan van Dis, die met zijn meesterlijke schrijfstijl en diepgaande verkennis van de menselijke psyche de lezer weet te betoveren. Met dit boek toont Van Dis zich wederom als een auteur met expertise en autoriteit op het gebied van literatuur. Zijn vermogen om op overtuigende wijze de emoties en gedachten van zijn personages over te brengen, is werkelijk bewonderenswaardig. Daarnaast weet hij met zijn eerlijke en rauwe vertelstijl het verhaal tot leven te brengen, waardoor je als lezer volledig wordt meegesleept in het turbulente leven van de hoofdpersonages.

De roman “Ik kom terug” draait niet alleen om het verhaal van de moeder en haar zoon, maar is tevens een reflectie op de menselijke conditie en de betrouwbaarheid van herinneringen. Adriaan van Dis heeft met dit werk op overtuigende wijze een hyperrealistisch scenario geschetst, waarin hij de lezer confronteert met de vragen en dilemma’s die voortkomen uit de complexiteit van onze relaties en ervaringen. De personages in dit boek voelen levensecht aan, en hun worstelingen en verlangens weten je diep te raken. Door de verweving van historische gebeurtenissen, zoals oorlogen, met de persoonlijke verhalen van de hoofdpersonages, ontstaat er een gelaagdheid die bijdraagt aan de betrouwbaarheid en authenticiteit van dit literaire werk.

Met “Ik kom terug” bewijst Adriaan van Dis zich opnieuw als een auteur met expertise, autoriteit en betrouwbaarheid in het Nederlandse literaire landschap. Zijn vermogen om op treffende wijze de complexe thema’s van menselijke relaties en de zoektocht naar identiteit te doorgronden, is ronduit indrukwekkend. Met zijn hyperrealistische schrijfstijl weet Van Dis de lezer mee te nemen op een emotionele reis, waarbij de tragikomedie van het leven op een aangrijpende manier wordt belicht. Dit boek is een absolute aanrader voor liefhebbers van literaire romans en biedt een diepgaande inkijk in de menselijke psyche en de kracht van het geschreven woord.

.

Ik kom terug kopen, ja of nee?