De depressie op zijn kop – Review

Dit boek, geschreven door Cathelijne Wildervanck, biedt een fascinerend inzicht in hoe ons brein werkt en hoe we onze stemming kunnen beïnvloeden.
In een wereld waarin veel mensen kampen met ontevredenheid en depressie, is het cruciaal om de controle over ons brein terug te krijgen.
Wildervanck legt op praktische en humoristische wijze uit hoe we ons brein kunnen trainen om een nieuwe afslag te nemen richting geluk. Dit boek is een must-read voor iedereen die zijn stemming wil begrijpen en verbeteren, of het nu gaat om een tijdelijke dip of een diepere depressie. Met haar diepgaande kennis van neuropsychologie, neuroplasticiteit en het emotionele brein, biedt Wildervanck niet alleen waardevolle inzichten voor individuen, maar ook voor professionals zoals artsen en psychologen..
6.8Expert Score

Gedachtekracht
6
Mindfulness
7.5
Emotionele intelligentie
7.5
Positieve psychologie
7.5
Sociale psychologie
6
Zelfmotivatie
6
03-08-2023 | Online Sentiment
Wat zegt het internet? Dit boek wordt over het algemeen positief beoordeeld vanwege de praktische en inspirerende benadering van het oplossen van depressie en neerslachtigheid. Het wordt beschouwd als een verrassend boek dat anders is dan andere boeken in dit genre. De schrijfster wordt geprezen voor haar kennis en visie, en lezers zijn blij dat dit boek hen heeft geholpen vooruitgang te boeken en vertrouwen te krijgen. Sommige vinden echter dat er te weinig aandacht wordt besteed aan het kantelen en vinden het boek te theoretisch.
  • Praktisch
  • Inspirerend
  • Toegankelijk
  • Compleet
  • Heldere uitleg
  • Verrassend
  • Lelijke uitvoering
  • Onduidelijk
  • Te theoretisch
.

Gedachtekracht

Gedachtekracht: Leid je eigen succes!

De gedachtekracht testen: in hoeverre heeft het toepassen van mentale technieken invloed op het welzijn en succes? Dit is een vraag die vele mensen bezighoudt. Het is algemeen bekend dat onze gedachten een enorme invloed hebben op ons welzijn en succes. Maar hoe kunnen we deze gedachtekracht nu echt testen en begrijpen? In het boek “De depressie op zijn kop” legt Cathelijne Wildervanck op een praktische en humoristische manier uit hoe ons brein werkt en hoe we zelf meer leiding kunnen nemen over onze gedachten. Door de link met recente neuropsychologische kennis, biedt dit boek waardevolle inzichten voor zowel mensen die een tijdelijk dipje ervaren als zij die te maken hebben met een depressie van structurelere aard. Het is een boek dat je uitnodigt om je eigen gedachten en stemming grondig onder de loep te nemen, en zo de veranderbaarheid van je brein voor je te laten werken.

Een van de belangrijkste inzichten die Cathelijne Wildervanck deelt in “De depressie op zijn kop” is dat ons brein geneigd is om steeds terug te keren naar de meest gebruikte stemming. Als we vaak somberheid, neerslachtigheid of een gevoel van opgebrandheid ervaren, is het moeilijk om een andere afslag te vinden. Dit patroon kan een vicieuze cirkel vormen, waarin onze gedachten de depressie voeden en versterken. Wildervanck wijst er echter op dat ons brein veranderbaar is en dat we de balans kunnen kantelen om een andere afslag te nemen. Door het toepassen van mentale technieken en het bewust sturen van onze gedachten, kunnen we de veranderbaarheid van ons brein benutten en zo ons levensgeluk bevorderen.

Het boek “De depressie op zijn kop” biedt niet alleen waardevolle inzichten voor mensen die zelf willen werken aan hun welzijn en succes, maar ook voor professionals zoals artsen en psychologen. Het geeft een verfrissende kijk op depressie en biedt concrete handvatten om mensen te helpen hun eigen gedachtekracht te testen en te versterken. Cathelijne Wildervanck, schrijver en coach, heeft met haar achtergrond en ervaring een expertise opgebouwd die direct voelbaar is in dit boek. Haar toegankelijke schrijfstijl en gebruik van humor maken het lezen van “De depressie op zijn kop” zowel verhelderend als vermakelijk. Dit boek is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de kracht van gedachte en hoe dit ons welzijn en succes beïnvloedt.

Gedachtekracht-vooraanzicht1
.

Mindfulness

Breinpower naar een gelukkiger leven!

Deze vraag staat centraal in het boek ‘De depressie op zijn kop’ van Cathelijne Wildervanck. In dit baanbrekende werk werpt Wildervanck licht op de werking van ons brein en hoe dit verband houdt met onze stemming. Ze legt uit hoe onze meest gebruikte stemming een vicieuze cirkel kan vormen en hoe moeilijk het kan zijn om daaruit te ontsnappen. Gelukkig biedt Wildervanck oplossingen en praktische tips om deze negatieve spiraal te doorbreken en de veranderbaarheid van ons brein ten goede te benutten.

Door de link met recente neuropsychologische kennis over spiegelneuronen, neuroplasticiteit en het emotionele brein, biedt ‘De depressie op zijn kop’ niet alleen waardevolle inzichten voor individuen die worstelen met hun stemming, maar ook voor professionals zoals artsen en psychologen. Het boek geeft een helder en toegankelijk overzicht van deze complexe onderwerpen, waardoor het een waardevolle aanvulling kan zijn op de kennis van deze experts. Wildervanck combineert haar expertise als schrijver en coach met een vleugje humor, waardoor het boek niet alleen informatief, maar ook plezierig om te lezen is.

Het beoefenen van mindfulness komt als een rode draad door het boek heen. Wildervanck benadrukt dat het cultiveren van mindfulness een krachtige tool kan zijn om stress te verminderen en de kwaliteit van ons leven te vergroten. Ze legt uit hoe mindfulness ons in staat stelt om bewust te zijn van onze gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties, zonder er direct op te reageren. Dit stelt ons in staat om met meer afstand naar onze gedachten en emoties te kijken, waardoor we niet onmiddellijk meegesleurd worden door negatieve gedachten en emoties die onze stemming beïnvloeden. Wildervanck geeft praktische oefeningen en tips om mindfulness in ons dagelijks leven te integreren, waardoor we beter in staat zijn om met stress om te gaan en onze levenskwaliteit te verbeteren.

Al met al biedt ‘De depressie op zijn kop’ een verfrissende kijk op depressie en stemming, en hoe we zelf invloed kunnen uitoefenen op onze breinprocessen. Wildervanck combineert wetenschappelijke kennis met praktische tips en een vleugje humor, waardoor het boek zowel voor individuen als professionals boeiend en waardevol is. Door mindfulness te omarmen en bewuste keuzes te maken, kunnen we onze stress verminderen en onze levenskwaliteit vergroten. Dit boek is dan ook een aanrader voor iedereen die zijn eigen stemming onder de loep wil nemen en stappen wil zetten richting een positiever en gelukkiger leven.

Mindfulness-zijaanzicht1
.

Emotionele intelligentie

Versterk je emotionele intelligentie.

Emotionele intelligentie testen zijn een krachtig instrument om te bepalen hoe goed mensen emoties kunnen herkennen en reguleren. Vaak wordt er veel nadruk gelegd op cognitieve intelligentie, maar het vermogen om emoties te begrijpen en effectief om te gaan met emotionele situaties is minstens zo belangrijk. Door middel van deze testen kunnen individuen inzicht krijgen in hun eigen emotionele vaardigheden en kunnen ze werken aan het versterken van hun zwakke punten.

Een goede emotionele intelligentie draagt significant bij aan effectieve communicatie en relaties. Wanneer iemand in staat is om emoties nauwkeurig te herkennen, kan hij of zij beter begrijpen wat anderen doormaken. Dit stelt hen in staat om empathie te tonen en beter te reageren op de behoeften en gevoelens van anderen. Bovendien helpt het vermogen om emoties te reguleren individuen om hun eigen reacties te controleren en te begrijpen, waardoor ze adequaat kunnen omgaan met stressvolle situaties en conflicten. Dit leidt tot meer harmonieuze relaties en effectievere communicatie, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak.

Stel je bijvoorbeeld een situatie voor waarin iemand een moeilijk gesprek moet voeren met een collega. Door middel van het begrijpen en reguleren van emoties kan die persoon empathie tonen voor de emoties van de collega en de juiste woorden en toon kiezen voor het gesprek. Deze emotionele intelligentie zorgt ervoor dat de communicatie soepeler verloopt, spanningen verminderd worden en er ruimte is voor een constructieve dialoog. Het vermogen om emoties te herkennen en reguleren maakt niet alleen de interactie effectiever, maar helpt ook bij het opbouwen van vertrouwen en het versterken van relaties in de werkomgeving.

.

Positieve psychologie

Ontdek je kracht in positieve psychologie!

Dit is een fascinerend onderwerp dat een diepgaand inzicht biedt in hoe ons brein werkt en hoe we onze stemming kunnen beïnvloeden. Het is bekend dat ons brein geneigd is om vast te houden aan de meest gebruikte stemming, wat kan leiden tot somberheid en neerslachtigheid. Door positieve psychologische principes toe te passen, kunnen we echter de balans in ons brein kantelen en een nieuwe afslag nemen naar een gelukkiger en optimistischer leven.

Cathelijne Wildervanck, schrijver en coach, heeft in haar boek “De depressie op zijn kop” op een praktische en humoristische manier inzicht gegeven in hoe we de veranderbaarheid van ons brein kunnen benutten. Door te begrijpen hoe ons brein werkt en hoe stemming ontstaat, kunnen we zelf meer leiding nemen over onze emoties en geluksgevoel. Dit boek is een waardevolle aanvulling voor iedereen die zijn eigen stemming wil onderzoeken, of het nu gaat om een ’tijdelijk dipje’ of een structurele depressie.

Door de link met recente neuropsychologische kennis over spiegelneuronen, neuroplasticiteit en het emotionele brein, biedt het boek ook waardevolle inzichten voor professionals zoals artsen en psychologen. Het begrijpen van de impact van positieve psychologie op het geluksgevoel en optimisme kan een belangrijke rol spelen in het verbeteren van de geestelijke gezondheid van individuen. Het toepassen van positieve psychologische principes kan een krachtig hulpmiddel zijn om de balans in ons brein te herstellen en een positieve verandering in ons leven teweeg te brengen. Dit boek biedt een inspirerende gids om deze principes in de praktijk te brengen en ons levensgeluk ten goede te laten komen.

.

Sociale psychologie

Sociale psychologie: onthullende gedragsinvloeden.

In de moderne samenleving worden we voortdurend blootgesteld aan sociale situaties en groepsdynamiek die ons gedrag en onze besluitvorming beïnvloeden. Sociale psychologie testen bieden een waardevol inzicht in hoe deze factoren ons leven beïnvloeden. Door middel van experimenten en observaties kunnen onderzoekers de effecten van sociale situaties en groepsdynamiek op ons gedrag en onze besluitvorming bestuderen. Het is fascinerend om te zien hoe zelfs kleine veranderingen in onze sociale omgeving grote gevolgen kunnen hebben. Bijvoorbeeld, een studie heeft aangetoond dat het plaatsen van een persoon in een groep waarin de meerderheid een bepaalde mening heeft, zijn of haar eigen gedachten en mening kan veranderen om in overeenstemming te zijn met de groep. Dit illustreert de krachtige invloed die groepsdruk kan hebben op ons gedrag.

Een ander interessant aspect van sociale psychologie testen is het verkennen van de invloed van sociale situaties op ons vermogen om rationele beslissingen te nemen. Onderzoek heeft aangetoond dat we vaak geneigd zijn om onze beslissingen te baseren op wat anderen doen of denken, in plaats van op onze eigen overtuigingen en kennis. Dit fenomeen wordt sociale beïnvloeding genoemd en kan leiden tot conformiteit of groepsdenken. In een experiment waarbij deelnemers moesten kiezen tussen verschillende opties, bleek dat mensen vaak bereid waren om tegen hun eigen oordeel in te gaan en te kiezen voor de optie die door de meerderheid werd gekozen. Dit toont aan dat sociale situaties onze besluitvorming kunnen vertroebelen en ons kunnen beïnvloeden om keuzes te maken die we anders misschien niet zouden maken.

Het begrijpen van hoe sociale situaties en groepsdynamiek ons gedrag en onze besluitvorming beïnvloeden, kan waardevol zijn in verschillende aspecten van het leven. Bijvoorbeeld, in de professionele wereld is het belangrijk om te begrijpen hoe groepsdynamiek van invloed kan zijn op teambeslissingen en samenwerking. Door inzicht te hebben in de manier waarop sociale factoren ons gedrag beïnvloeden, kunnen professionals beter begrijpen hoe ze effectiever kunnen communiceren en samenwerken met anderen. Bovendien kan dit begrip ook nuttig zijn in persoonlijke relaties, zoals vriendschappen en romantische relaties. Door te begrijpen hoe sociale situaties ons gedrag kunnen beïnvloeden, kunnen we bewuster keuzes maken en onze relaties verbeteren. Al met al laten sociale psychologie testen zien hoe sterk sociale factoren ons leven beïnvloeden en onthullen ze de complexiteit van menselijk gedrag en besluitvorming in sociale contexten.

.

Zelfmotivatie

Kantel je brein naar motivatie!

In onze zoektocht naar zelfmotivatie en het behalen van doelen, is het essentieel om verschillende strategieën te testen en hun effectiviteit te evalueren. Het vergroten van zelfmotivatie is een complex proces dat vaak wordt beïnvloed door negatieve stemmingen en gevoelens van somberheid. Het boek “De depressie op zijn kop” biedt inzicht in hoe het brein werkt en hoe we onze stemming kunnen beïnvloeden. Cathelijne Wildervanck, schrijver en coach, benadert dit onderwerp met praktische tips en humor, waardoor lezers een nieuw perspectief krijgen op hun eigen stemming en motivatie. Door de link met recente neuropsychologische kennis over spiegelneuronen, neuroplasticiteit en het emotionele brein, biedt dit boek waardevolle informatie voor zowel individuen als professionals die geïnteresseerd zijn in het verbeteren van hun zelfmotivatie.

Een van de belangrijkste inzichten die “De depressie op zijn kop” biedt, is dat ons brein de neiging heeft om een rotonde te vormen van de meest gebruikte stemming. Als we vaak somberheid, neerslachtigheid of een gevoel van uitputting ervaren, kan het moeilijk zijn om uit deze negatieve spiraal te komen. Wildervanck benadrukt echter dat het brein veranderbaar is en we de balans kunnen kantelen om een andere afslag te nemen. Door middel van concrete en praktische strategieën kunnen we de veranderbaarheid van ons brein in ons voordeel laten werken en zo onze zelfmotivatie vergroten. Dit biedt hoop en perspectief voor iedereen die worstelt met motivatie en het behalen van doelen.

Het boek “De depressie op zijn kop” is niet alleen gericht op individuen die hun eigen stemming willen onderzoeken, maar kan ook waardevol zijn voor professionals zoals artsen en psychologen. De link met recente neuropsychologische kennis over spiegelneuronen, neuroplasticiteit en het emotionele brein maakt dit boek een waardevolle aanvulling in hun praktijk. Door het begrijpen van de mechanismen achter zelfmotivatie en stemming, kunnen professionals beter inspelen op de behoeften van hun patiënten en effectievere interventies ontwikkelen. Cathelijne Wildervanck’s ervaring als schrijver, coach en directeur van ADHD-centrum Nederland voegt geloofwaardigheid en expertise toe aan haar werk, waardoor dit boek een betrouwbare bron is voor iedereen die geïnteresseerd is in het vergroten van zelfmotivatie en het behalen van doelen.

.

De depressie op zijn kop kopen, ja of nee?

“De depressie op zijn kop” is absoluut een aanrader voor degenen die op zoek zijn naar waardevolle inzichten en praktische handvatten om hun zelfmotivatie te vergroten en welzijn te bevorderen. Wildervanck’s toegankelijke schrijfstijl en humor maken van dit boek een boeiende en vermakelijke gids voor iedereen die zijn gedachtekracht wil begrijpen en veranderen. Het is een pareltje dat je niet wilt missen.