Wisselwerking – Review

In "Wisselwerking" neemt Bertina Mulder je mee in de levens van Sjoerd, een ambitieuze student journalistiek, en Arend, een oude man met een geheim.
Terwijl Sjoerd een flashmob organiseert voor zijn afstudeerproject en de vriendschap met zijn drone-vliegende vriend Zom verkent, tekent Arend op het plein voor zijn zieke vrouw, hopend om een fout uit het verleden recht te zetten.
Op de dag van de flashmob ontstaat er een unieke verbinding tussen Sjoerd en Arend, waarbij contrasten plaatsmaken voor overeenkomsten en ze ontdekken dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan ze ooit hadden gedacht. "Wisselwerking" is een verhaal over liefde, acceptatie en vergeving, dat zich afspeelt in de snelle wereld van social media en webtechnologie, maar waar vriendschap en persoonlijke groei centraal staan..
6.8Expert Score

7.5
6
04-09-2023 | Online Sentiment
Wat zegt het internet? Wisselwerking is de debuutroman van Bertina Mulder. Het verhaal heeft twee verhaallijnen die naadloos in elkaar overlopen. De beschrijvingen en emoties in het verhaal zijn meeslepend en realistisch. Het boek leest vlot en heeft een makkelijk leesbare schrijfstijl. Al met al is het een vijfsterrenboek.
  • Jammer van de witte letters op de achterflap.
.

Wisselwerking verbindt lezers diep.

Er zijn talloze literaire romans die het lezen waard zijn in het Nederlands, en de “Wisselwerking” is er zeker één van. Dit boek, geschreven door Bertina Mulder, neemt de lezer mee op een bijzondere reis waarin de levens van twee ogenschijnlijk verschillende mensen samenkomen. Sjoerd, een jonge journalistiekstudent, en Arend, een oude man die een fout uit het verleden wil rechtzetten, zijn de hoofdpersonages die ons meeslepen in hun zoektocht naar liefde, acceptatie en vergeving. Mulder’s schrijfstijl is boeiend en meeslepend, waardoor je je als lezer moeiteloos kunt verplaatsen in de levens van deze personages.

Wat dit boek zo bijzonder maakt, is de manier waarop Mulder de contrasten tussen de twee hoofdpersonages overbrugt en hen uiteindelijk meer met elkaar verbindt dan ze ooit hadden kunnen denken. De flitsende wereld van social media en webtechniek waarin Sjoerd zich bevindt, staat in schril contrast met het rustige leven van Arend, die zijn dagen vult met het maken van tekeningen. Dit contrast vormt echter slechts het begin van hun wisselwerking. Gedurende het verhaal ontdekken ze dat ze meer overeenkomsten hebben dan ze aanvankelijk dachten, en deze ontdekking verandert hun leven op een onverwachte manier. Mulder’s vermogen om deze verbinding op een geloofwaardige manier weer te geven, maakt dit boek tot een echte aanrader.

Een ander aspect van “Wisselwerking” dat de moeite van het lezen waard is, is de manier waarop Mulder complexe thema’s als liefde, acceptatie en vergeving verkent. Door de persoonlijke zoektocht van Sjoerd en Arend krijgen deze thema’s een diepere betekenis en resoneren ze op een emotioneel niveau. Het boek laat zien dat het vinden van liefde en acceptatie niet altijd eenvoudig is, maar dat vergeving en begrip deuren kunnen openen naar nieuwe mogelijkheden en geluk. Mulder weet op een subtiele en indringende manier de essentie van deze thema’s over te brengen, waardoor je als lezer wordt uitgenodigd om na te denken over je eigen leven en relaties.

Al met al is “Wisselwerking” een literaire roman die het verdient om gelezen te worden in het Nederlands. Bertina Mulder’s boeiende schrijfstijl, de boeiende wisselwerking tussen de hoofdpersonages, en de diepgaande verkenning van thema’s als liefde, acceptatie en vergeving maken dit boek tot een waardevolle toevoeging aan de wereld van de Nederlandse literatuur. Of je nu van sentimentaliteit of realisme houdt, dit boek zal je ongetwijfeld meeslepen in een bijzondere en emotionele reis.

.

Nederlandse literatuur: betoverend en verrijkend!

Het is een thema dat de rijke traditie van Nederlandse literatuur viert, en ons meeneemt naar het hart van de verhalen die onze cultuur vormgeven. Deze auteurs hebben de gave om ons mee te nemen op een reis door hun verbeeldingskracht, waarbij ze ons raken met hun diepgaande inzichten en prachtige schrijfstijl. Of het nu gaat om klassiekers als Harry Mulisch en Hella S. Haasse, of nieuwkomers als Marieke Lucas Rijneveld en Tommy Wieringa, hun werken hebben een blijvende impact op de literaire wereld en bieden ons een venster naar de menselijke ervaring.

In de wereld van Nederlandse literatuur zijn er schrijvers die de aandacht vangen met hun meesterwerken, en Bertina Mulder is daar een van. Haar debuutroman “Wisselwerking” neemt ons mee naar de levens van twee ogenschijnlijk verschillende personages: Sjoerd, een jonge student journalistiek, en Arend, een oude man die zijn tijd doorbrengt met tekenen. Mulder weeft subtiel een verhaal van vriendschap, liefde en vergiffenis, en toont ons dat de menselijke ervaring universeel is. Met haar scherpe observatievermogen en meesterlijke schrijfstijl, weet Mulder de lezer te betoveren en te laten reflecteren op de betekenis van onze verbindingen met anderen.

“” opent de deur naar een wereld van verbeelding en reflectie. Het nodigt ons uit om bekende Nederlandse auteurs te ontdekken, en hun werken te verkennen die ons leven kunnen verrijken. Door te duiken in de romans van deze schrijvers, kunnen we onszelf verliezen in intrigerende verhalen en diepgaande karakters. Of het nu gaat om de poëtische stilistiek van Ilja Leonard Pfeijffer of de rauwe eerlijkheid van Lize Spit, deze auteurs hebben de kracht om onze emoties te raken en ons te laten nadenken over de complexiteit van het menselijk bestaan.

In de wereld van literaire romans zijn Nederlandse auteurs als gidsen, die ons meenemen naar nieuwe werelden en ons laten reflecteren op de diepere betekenissen van ons bestaan. Hun werken reiken verder dan de pagina’s van een boek en beïnvloeden onze gedachten en emoties. “” is een ode aan de creatieve geesten die deze werken tot leven brengen. Door hun woorden kunnen we onszelf beter begrijpen, de wereld om ons heen verkennen en een diepere verbinding voelen met onze menselijkheid. Dus laat je meevoeren door de prachtige verhalen van Nederlandse schrijvers en ontdek de magie van literatuur.

.

Wisselwerking kopen, ja of nee?

“Wisselwerking” van Bertina Mulder is een literaire roman die absoluut de moeite waard is om te lezen. Net als Charles Bukowski neemt Mulder de lezer mee op een ontdekkingsreis waarin de levens van twee verschillende mensen samenkomen. De boeiende schrijfstijl van Mulder grijpt je direct en laat je gemakkelijk meeleven met de zoektocht naar liefde, acceptatie en vergeving van de hoofdpersonages Sjoerd en Arend. Deze roman gaat dieper dan alleen het overbruggen van contrasten en biedt een intrigerende verkenning van complexe thema’s. “Wisselwerking” is een waardevolle toevoeging aan de Nederlandse literatuur die inspireert en uitnodigt tot introspectie.