Ik kom terug – Review

In "Ik kom terug" neemt Adriaan van Dis ons mee in een tragikomische reis door de tumultueuze levens van een moeder en haar schrijvende zoon.
Na jaren van stilte en isolement begint de moeder plotseling te praten, met aarzelende onthullingen over verboden liefde, verraad en drie oorlogen.
Ze verzoekt haar zoon, een romanschrijver, om haar biograaf te worden. Er is echter één voorwaarde: hij moet haar een zachte dood bezorgen. Deze roman portretteert op unieke wijze het heftige bestaan van een vrouw in de vorige eeuw..

6.9
7.9
19-08-2023 | Online Sentiment
Wat zegt het internet? ‘Ik kom terug’ is een prachtig boek met een meeslepend verhaal en een goede verhaallijn. Het schetst de moeizame relatie tussen de auteur en zijn moeder, waarbij zijn zoektocht naar haar verhalen centraal staat. Het boek raakt de lezer diep en bevat zowel humor als emotie. Het wordt aanbevolen door de lezers.
  • In stukken en brokken geschreven zoals het proces
  • Je kunt je niet echt invoelen
  • Geen minpunten
.

Scherpe kritiek, pure literatuur.

In “Ik kom terug” worden we meegenomen in de wereld van een moeder-zoonrelatie die gekenmerkt wordt door een leven vol stilte en afzondering. Het boek, geschreven door Adriaan van Dis, is een tragikomedie die op indringende wijze de complexiteit van deze relatie blootlegt. De moeder begint plotseling te praten en deelt aarzelend haar verhalen over liefde, verraad en oorlog. Als romanschrijver wordt de zoon gevraagd om haar biograaf te worden, maar daarvoor moet hij haar een zachte dood bezorgen. Met deze bijzondere voorwaarde komt de auteur op intrigerende wijze aan het woord en worden we meegezogen in een emotionele rollercoaster.

De kracht van “Ik kom terug” ligt in de meeslepende vertelstijl van Adriaan van Dis, die ons als lezer moeiteloos laat meeleven met de personages. De auteur weet op briljante wijze de complexiteit van menselijke relaties en de diepte van emoties te vangen in zijn woorden. Zijn schrijfstijl is pakkend en geeft een realistisch beeld van het leven van de protagonisten. Van Dis hanteert een hyperrealistische benadering, waarbij hij situaties en gevoelens tot in de kleinste details beschrijft. Het voelt alsof je als lezer zelf aanwezig bent bij de ontboezemingen van de moeder en de worstelingen van de zoon.

Bovendien biedt “Ik kom terug” een diepgaande blik in de Nederlandse literatuur. Het boek behoort tot het genre van literaire romans en toont de waarde van Nederlandstalige fictie. Van Dis weet met zijn meesterlijke pen de Nederlandse taal in al haar glorie te gebruiken en zorgt ervoor dat de lezer volledig wordt ondergedompeld in het verhaal. Dit maakt het boek niet alleen een aanrader voor liefhebbers van literatuur, maar ook voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de schoonheid en kracht van de Nederlandse taal. “Ik kom terug” is een boek dat zijn plaats verdient in de literaire canon en dat zeker de moeite waard is om te lezen voor iedereen die op zoek is naar een meeslepend en diepgaand verhaal.

.

Verrijk je geest met woorden.
.

Ik kom terug kopen, ja of nee?

“Ik kom terug” is een rauwe en meeslepende roman die de lezer meeneemt in de complexiteit van een moeder-zoonrelatie. Adriaan van Dis weet op indrukwekkende wijze de diepte van menselijke emoties en relaties te vangen, met een schrijfstijl die hyperrealistisch en pakkend is. Dit boek verdient een plek in de literaire canon en is een absolute aanrader voor liefhebbers van literatuur en de krachtige Nederlandse taal. Bukowski zou dit werk waarschijnlijk appreciëren vanwege zijn eerlijke en ongecensureerde blik op de menselijke natuur.