De val van mijn moeder – Review

In zijn meeslepende en geestige roman "Florijn" neemt Ernst Timmer ons mee op een avontuurlijke reis door de wereld van de zorg. Via hilarische korte hoofdstukjes maken we kennis met de oude moeder van de verteller, die na een val haar arm breekt en onverwacht in het zorgtraject belandt.
Timmer schildert de aftakeling als een verbazingwekkend avontuur, waarin een kleurrijke stoet van zorgprofessionals voorbijtrekt. Tegelijkertijd grijpt hij deze gelegenheid aan om terug te blikken op het leven van zijn moeder, die altijd anderen heeft proberen te helpen maar nu zelf afhankelijk is van hulp.
Met zijn unieke schrijfstijl weet Timmer de lezers te boeien en een indringend beeld te schetsen van de zorg in Nederland. Een aandoenlijk hulpverleningsboek dat je zeker bijblijft..
6.8Expert Score

7.2
6.3
17-08-2023 | Online Sentiment
Wat zegt het internet? Een schitterend boek met een meeslepend verhaal en veel humor. Het geeft een inkijk in het Nederlandse zorgstelsel en is luchtig geschreven. Een echte aanrader voor iedereen die een ouder in een verzorgingshuis heeft of in de zorg werkt. Het boek is op waarheid gebaseerd en geeft een realistisch beeld van de zorg, waarin medewerkers overspoeld worden door formulieren en bureaucratie, ten koste van de zorg zelf.
  • Hilarisch
.

Hilarisch, indringend en meesterlijk!

In het boek “De val van mijn moeder” neemt Joost Beekman ons mee op een avontuurlijke reis door zorgland. Op hilarische wijze beschrijft hij de aftakeling van zijn moeder, die na een val haar arm breekt en afhankelijk wordt van hulp. Als een bonte stoet van dokters en zorgfunctionarissen trekt voorbij, waardoor de lezer een scherp beeld krijgt van de zorg in Nederland. Het boek is een perfect voorbeeld van hyperrealistisch schrijven en biedt een indringend en aandoenlijk perspectief op het leven van een ouder wordende moeder.

De schrijver van “De val van mijn moeder”, Ernst Timmer, is tevens ambulant begeleider in de gehandicaptenzorg. Zijn achtergrond en ervaringen in de zorgsector resoneren duidelijk door in dit boek. Timmer weet op meesterlijke wijze de zorgwereld te portretteren en neemt de lezer mee in een zorgtraject dat zowel herkenbaar als hilarisch is. Zijn schrijfstijl is uniek en meeslepend, waardoor je als lezer geen enkel woord wilt missen. Met “De val van mijn moeder” toont Timmer wederom zijn expertise en autoriteit op het gebied van literaire romans.

Net als zijn eerdere werken, zoals “Zwarte ogen” en “Florijn”, heeft “De val van mijn moeder” al veel lof ontvangen van critici. Het boek wordt geprezen om zijn aandoenlijke en geestige verhaallijn, en is volgens NRC Handelsblad een verrijking voor de literatuur. Timmer weet ook met dit boek een indringend beeld te geven van de zorg in Nederland. Zijn scherpe observaties en hilarische situaties maken van het boek een perfecte zomerse leeservaring. Als liefhebber van literaire romans in het Nederlands is “De val van mijn moeder” zeker een boek dat de moeite waard is om te lezen.

.

Ontdek de meesters van woorden.

Deze zin nodigt je uit om de wereld van de Nederlandse literatuur te ontdekken, waarbij je kennismaakt met de meesters van het geschreven woord. In dit genre van romans staan de diepgaande verhalen en de verfijnde schrijfstijl centraal. De Nederlandse schrijvers hebben zich laten inspireren door verschillende thema’s en hebben elk hun eigen unieke stem. Ze nemen je mee op reis door de complexiteit van het menselijk bestaan en laten je nadenken over de grote levensvragen. Door hun werken te lezen, word je ondergedompeld in een wereld van emotie, reflectie en schoonheid.

De val van mijn moeder is een voorbeeld van zo’n literaire roman, geschreven door Joost Beekman, het alter ego van de schrijver. Het verhaal draait om de avontuurlijke reis die zijn moeder maakt nadat ze haar arm heeft gebroken en onverwachts in de zorg terechtkomt. De verteller beschrijft deze aftakeling op een hilarische manier, waarbij de lezer wordt meegenomen op een roadmovie vol met dokters, zorgprofessionals en andere betrokkenen. Tegelijkertijd blikt de verteller terug op het leven van zijn moeder, een vrouw die altijd anderen heeft proberen te helpen, maar nu zelf afhankelijk is geworden van hulp. Deze roman is niet alleen een boeiend en grappig verhaal, maar biedt ook een kritische en emotionele kijk op zorg in Nederland.

Ernst Timmer, de schrijver achter het pseudoniem Joost Beekman, heeft met zijn eerdere werken al bewezen een getalenteerd auteur te zijn. Naast zijn werk als schrijver is Timmer ook ambulant begeleider in de gehandicaptenzorg, wat zijn inzicht en empathie in de zorgsector versterkt. Zijn roman Florijn, die in 2013 werd gepubliceerd, werd met lof ontvangen. Critici prezen het als een aandoenlijk en humoristisch boek dat een indringend beeld geeft van de zorg in Nederland. Ook zijn eerdere roman Zwarte ogen werd geprezen om zijn verrassende stijl en meeslepende verhaal. Met zijn rijke literaire bijdragen heeft Timmer de Nederlandse literatuur verrijkt en verdient hij een plek tussen de bekende Nederlandse auteurs.

.

De val van mijn moeder kopen, ja of nee?

“De val van mijn moeder” is een fascinerende inkijk in de zorgsector, waar Timmer moeiteloos de aftakeling van zijn moeder weet te verbinden met zijn eigen werkzaamheden. Zijn scherpe observaties en droge humor maken dit boek een absolute aanrader voor liefhebbers van literaire romans die houden van een vleugje donkere satire. Met zijn meesterlijke schrijfstijl weet Timmer de lezer te betoveren en mee te slepen in dit herkenbare en hilarische zorgtraject. Een must-read voor iedereen die op zoek is naar een boek dat zowel ontroert als uitnodigt tot lachen.